the window to my life

Min kompis Flora skrev att hon kanske vill lära sig svenska. Det är mycket bra, tycker jag. Men en fråga har jag: Varför måste man lära sig svenska, om man inte bor i Sverige? *skratt* Nej, nej! Jag förstår att man ibland vill lära sig en sak bara därför att man är intresserad.

Min svenska är fortfarande inte så bra. Och sämst är, att min brytning är mycket dålig. Jag hatar ordet „bra“ eftersom vi människor från Österrike pratar med en mycket tjock „r“ brytning. Det låter som „bRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRoaaa“. Varför ooaa? Eftersom svenska är ett konstigt språk. 😉 Svenska människor  förstår inte att ett A är ett A och inget O med lite A inne.

Och de förstår inte att ett O är ett O och inget U. 🙂

Och de förstår inte att ett U är ett U och inget UE.  🙂

Och vi förstår inte varför de inte förstå! 🙂

Nej, jag skojar bara. Naturligtvis förstår svenska folket allting om sitt språk och jag måste lära mig mycket mer om det. Människorna i Sverige pratar mycket vacker. Jag är lite avundsjuk och jag hoppas att det kommer att bli bättre med min brytning.  Men viktigare är att jag förbättra min svenska och lär mig att skriva bättre.  Jag ska avsluta min svenska kurs „svenska för invandrare D“ i slutet av mars och jag hoppas att jag kommer att klara mig bra.  För ett år sedan trodde jag, att jag aldrig kan lära mig svenska.

Nu är jag mycket stolt att jag förstå varför jag ska uttalar ett U som ett UE och ett O som ett U, osv.  Det är ingen fara och ganska lätt, men ibland glömmer jag allting och pratar som en idiot 😉

Om jag gjorde fel, ska ni berätta för mig!!!
Hälsningar

Jasmin

Kommentare zu: "A är AO och U är UE … vad konstigt!!!" (2)

  1. Wow! Vilken jätteframgång! Du skriver nästan felfritt och i långa meningar. Ibland tänker jag att jag skulle ha gått SFI istället för folksuniversitet, eftersom de verkligen bygger up språket från botten till toppen. Medan lilla jag måste kolla upp „en“- och „ett“-ord varje gång jag skriver ett mail eller liknande. Det finns fortfarande så många lyckor… :-/
    Och jag har samma problem med vokaler och uttalet 😉 Jag är medveten om att „å“ låter som „o“, men när jag pratar glömmer jag det – och sedan så säger jag „a“….. Eller „o“, eller „u“, precis som du skrev 😉
    Fortsätt med språkträningen i alla fall, så blir det grymt bra inom kort tid 😉
    Ha det så fint! katgo

    • Liebe Katjo,
      weils schnell gehen soll auf deutsch: Ich mache viel falsch und ich bin alles andere als perfekt mit -en oder -ett wörtern, mit verben und wie man sie „biegt“. Ich habe z.b. immer versucht die Verbgruppen zu ignorieren, bis wir jetzt z.b. beim Perfekt Partizip angekommen sind und ich total angestanden bin. Dann habe ich angefangen mir die reinzupauken. Den Artikel den ich geschrieben habe, habe ich auch 4 mal korrigiert muss ich sagen. Die groesste Kritik bekomme ich immer fuer meine Schlampigkeitsfehler und es stimmt. Die Biff Regel (Bisats inte före första verbet) kann ich mir EVENTUELL beim schreiben merken, beim reden ueberhaupt nicht. Und ich habe viel zu wenig auf TV und „verstehen“ gesetzt in den letzten Monaten. Ich versuche jetzt aufzuholen, wobei ich sagen muss ich bin ne faule Nuss, ich sollte mehr verben lernen, mehr vokabeln und mehr denken bevor ich rede.
      Dein Schwedisch wirkt lebensecht, praxisnah und sehr perfekt! Und was en oder ett angeht … am anfang sah der Artikel so aus …

      Och de förstår inte att en O är eN O och ingen U. 🙂

      Och de förstår inte att en U är eN U och ingen UE. 🙂

      Dann habe ich nachgeguckt und bin draufgekommen, dass Buchstaben -ett Wörter sind. Eijeiejeiejeiejeiejeiej !!!
      Und was ich beim betonen immer am meisten vergesse ist das A nicht als A zu sprechen. Ich glaube ich habe ein wahnwitziges „SAKNAR“ hingelegt die ersten paar monate, hart und kantig ausgesprochen, statt ein weiches, harmonisches langezogenes aooo … hihi!

Kommentar verfassen

